Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Back to Top

BLOG

Rękojmia- rodzaje uprawnień

W poprzednim poście wyjaśnione zostało co oznacza pojęcie rękojmia. Dziś zajmiemy się wyjaśnieniem, jakie uprawnienia przysługują nam w przypadku wystąpienia wady.

 

Rodzaje uprawnień

W przypadku wystąpienia wady w zakupionej rzeczy przysługują nam następujące uprawnienia:

– wymiany rzeczy na wolną od wad, albo

– usunięcia wady, albo

 – żądanie obniżenia ceny, albo

– odstąpienia od umowy (tylko w przypadku wad istotnych).

 

Kontruprawnienia sprzedawcy

Jednakże w przypadku żądania obniżenia ceny i odstąpienia od umowy, sprzedającemu przysługuje „kontruprawnienie” w postaci możliwości niezwłocznego:

– wymienienia rzeczy na wolną od wad albo,

– usunięcia wady.

Koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca. Sprzedający nie może jednak skorzystać z powyższych „kontruprawnień”, kiedy już wcześniej dana rzecz była naprawiana lub wymieniana na wolną od wad.

Przywileje konsumenta

Kodeks cywilny wskazuje również na dodatkowe uprawnienia konsumenta, który w przypadku zaproponowania przez sprzedawcę naprawienia rzeczy, może żądać jej wymiany na nową. Podobnie w przypadku propozycji wymiany na nową, konsument może wówczas zażądać jedynie usunięcia wady, chyba że usunięcie wady jest niemożliwe lub wymagałoby nadmiernych kosztów.  

Bardzo istotnym jest kolejne przyznane konsumentowi uprawnienie, które wskazuje że jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.


KONTAKT


Adw. Natalia Skowrońska
e-mail: kancelaria@adwokatskowronska.pl
tel. + 48 510 490 004

ADRES


Kancelaria adwokacka
ul. Jagiellońska 24/2,
40- 032 Katowice

MEDIA


KANCELARIA ADWOKACKA 2019 Wszelkie Prawa Zastrzeżone Projekt & Realizacja Strony www KatowiceStrony www Katowice